пʼятниця, 7 липня 2017 р.

Урок української літератури для дітей з порушеннями ОРА


Учитель-словесник, готуючись до уроку в класі, де є діти з порушенням опорно-рухового апарату, повинен враховувати особливості розвитку пізнавальної сфери учнів, а саме: порушення активної довільної уваги, які зумовлюють специфіку всіх стадій пізнавального процесу від зосередження і довільного вибору під час прийому та переробки інформації до запам’ятовування, осмислення; підвищену виснажливість психічних процесів, яка супроводжується низькою інтелектуальною працездатністю, емоційною лабільністю, порушенням пам’яті; сповільненість та інертність всіх психічних процесів, які викликають труднощі перемикання з одного виду діяльності на інший, «в’язкість мислення».

Читання дітей з порушенням опорно-рухового апарату часто утруднене, сповільнене, словниковий запас збіднений. Спостерігається недостатність слухового сприймання, порушення мовлення та звуковимови, наявність спазмів під час вимови слів та фраз, несформованість зорово-моторної координації.
Розвивально-корекційна спрямованість уроку в спеціальній школі-інтернаті дозволяє подолати певні відхилення у фізичному розвитку, пізнавальній, мовленнєвій діяльності дітей з обмеженими психофізичними можливостями.


          Розробка, яка представлена вчителем Єременко О.А., має триступеневу модель і включає фази уроку, що дозволяють звести матеріал у певну систему диференційованого навчання дітей із обмеженими психофізичними можливостями:

актуалізація-усвідомлення змісту-рефлексія

                                    


Урок української літератури в 10-му класі
 КЗ «Запорізкого НРЦІ №1» ЗОР

Тема уроку: “Т.Г. Шевченко Поема “Наймичка”  
Мета уроку: забезпечити цілісне сприймання  твору на основі  роботи зі змістом поеми.
Задачі уроку:ознайомити учнів з поемою Т.Шевченка “Наймичка”; розвивати навички читання,слухання-розуміння ліро-епічних творів, вчити встановлювати логічні зв’язки між предметами та явищамина основі порівняння двох творів,формувати образне мисленняза допомогою міжпредметних зв’язків, розвивати здатність дітей з особливими потребамидо критичного мислення; коригувати мовленнєві процеси, збагачувати словниковий запас, розвивати пам’ять, просторовий гнозис та праксис, зорово-моторну координацію, емоційно-вольову сферу;прищеплювати любов до творчостіТ.Шевченка, до рідного слова, виховувати шанобливе ставлення до жінки-матері.       
Тип уроку:  засвоєння нових знань.
Обладнання. Мультимедійні  засоби  наочності: комп'ютер, дошка для презентації, аудіопрогравач ;підручники, додаткові картки із планом уроку та схемою цитатної характеристики; інструменти для проведення фізичної паузи: бубон, віночки, стрічки, намисто.
Інтер’єр. Оформлений куточок, в якому є лава, рядно,рушники, модель українського тину з квіточками.
Хід уроку
1.    Нервово-психологічна підготовка.
Учитель дає установку на те, щоби діти уважно спостерігали за власними почуттями, а після перегляду поділились враженням від почутого , побаченого, згадали твір, який нещодавно вивчали або героїню твору.
Презентація ілюстрацій А.Куїнджі та української пісні «Ой не світи, місяченько…»- слайди2, 3,4,5. 
2.Актуалізація опорних знань.
Учні згадують, що вони читали однойменну поему Тараса Шевченка, в якій  життя Катерини склалося трагічно.  На екрані з’являється ілюстрація картини Шевченка  «Катерина»- Слайд 6.
«Розумовий штурм» - слайди 6,7,8,9.
Ø Продовжіть речення. Головна героїня поеми “Катерина”….
Ø Кого на Україні раніше називали покритками?
Ø З ким  не можна кохатися  чорнобривим (на думку автора)?
Ø Згадайте рядки поеми, доповніть їх:
Не слухала Катерина
ні батька,ні неньки,
Полюбила москалика …(Як знало серденько.)

Ø Згадайте, якому персонажу належать ці слова: -слайд 8

Хто заплаче наді мною
Як рідна дитина?
Хто посадить на могилі
Червону калину?(Ці слова належать матері Катерини) 

Ø Кому Катерина залишила таке страшне побажання?-слайд 9
 Гріхом тебе на світ Божий
 Мати породила…
Виростай же на сміх людям!(Ці слова Катерина залишила своєму синові)  


3.Повідомлення теми уроку - слайд 10
4. Мотивація навчальної діяльності - слайд 11
o   Опрацювання змісту поеми
o   Розкриття  ідеї  твору
o   Характеристика образів твору
o   Виховання пошани до жінки-матері
o   Урок виразного читання
o   Урок  відкритих думок
o   Урок  взаємодопомоги


5.Робота зі змістом твору

      5.1 Пролог   (Хр. 256) -slajd 12 
Ø Завдання до тексту
o  З ким розмовляє героїня?
o  Чому вона  розмовляє  з природою?
про   Znaydіty   в   tekstі повторюється.
o  Знайдіть  звертання.
o  Яка роль повторів і звертань у монолозі  жінки?

Ø Читання тексту учнями вголос
Ø Відповіді на запитання

5.2 Цитатні характеристики героїні твору – схема (слайд 13)
Ø  Виписування цитат із прологу.
Ø  Робота з допоміжними картками. (Орієнтування  на сторінці-слайд 14)
5.3 Опрацювання 1-го розділу    (стор.257)
Ø постановка запитання – слайд 15.(Чому старі сумували?)
Ø читання 1-го розділу    (стор.257)
Ø відповідь на запитання

Опрацювання 2-го-й розділу    (стор.258)
Ø  постановка запитання – слайд 16.Що за дивосталосяу житті старих?    
Ø читання 2-го розділу вчителемза допомогою музичного супроводу  
Ø відповідь на запитання 
5.4 Опрацювання 3-го розділу    (стор.259)
Ø   Підібрати синоніми до виділеного  слова–слайд 17.
Вранці Марко до наймички
Руки простягає
І мамою невсипущу
Ганну велічає ...
Відповідь:невтомну,невтомиму, пильну невсипучу.
Ø Робота в парах
Завдання : із  третього  розділу виписатицитатидо образунаймички      
Ø Перевірка роботи у парах,озвучення  цитат - слайд 18.

Опрацювання   4-го розділу    (стор.262)
Ø постановка запитання – слайд 19. (Яку важливу життєву справу довіряють Ганні?)
Ø читання 4-го розділу  
Ø відповідь на запитання
Ø звертаємось до словника: ПОСАДЖЕНИЙ - а,
Який виконує на весіллі роль одного з батьків нареченого або нареченої.
Посаджений батько — те саме, що Весільний батько.
 Посаджена мати — те саме, що Весільна мати.

5.5Опрацювання 5-го розділу – слайд 22,23
5.5.1  Читаємо уривок- початок 5-го розділу про підготовку до весілля         
5.5.2Фізична пауза  - сценка-імітація на тему «Підготовка до весілля» 

- слайд 21.
Опис гри: діти виходять на середину класної кімнати, розподіляються у групи залежно від того, які дії кожний з них у «підготовці до весілля» буде виконувати. Орієнтовні ролі: наречена, наречений, старий батько, дівчата-подруги нареченої, жінки, які будуть «пекти» весільний коровай, музики (гравці на скрипці, бубоні, сопілці , цимбалах ), хатні робітники тощо. Кожний гравець отримує роль, швидко обговорює способи та характер імітації з іншими членами групи. Отже, діти домовляються, що і як кожний з них буде показувати.Тривалість гри визначається часом звучання українських весільних приспівок. В кінці гри підбивається підсумок, учитель дякує «помічникам у підготовці весілля». Діти сідають на робочі місця.   

Продовження  роботи з текстом 5-го розділу.
Ø Звучить бій курантів Києво-Печерської лаври (фон до уривку).
Ø Актуалізація пошукових дій. Запитання: Куди подалась Ганна ?
Ø Виразне читання вголос .  Конструювання запитань за змістом  тексту та мотивами поведінки Ганни.Наприклад:  
Ø Чому наймичка не стала посадженою матір'ю?-слайд 22
Ø  Яку роботу в Києві знайшла Ганна? – слайд 23

5.6 Опрацювання 6-го розділу (стор.265) 

Ø Виразне читання вголос . Конструювання запитань .
Ø Наприклад: Що символізує ці останні півбубличка бідної наймички? – слайд 24

5.7  Опрацювання 7-го розділу (стор.267) 

Ø Виразне читання вголос .-слайд 25.
Ø  Відповіді на запитання:
Ø Що ми дізналися про християнські таїнства та обряди?
Ø Як невістка Катерина ставилася до наймички Ганни?

5.8 Опрацювання 8-го розділу -слайд 26. 
Читання тексту вчителем . Звучить музика(фон).

6.Рефлексія.

6.1 “Обмін  думками” (висловлення почуттів , які виникли у процесі прочитаного) - слайд 27.
Ø Передайте ваші враження від почутого, прочитаного.
Ø Які почуття виникли в процесі ознайомлення з повістю?
Ø Як ви думаєте, мовчання Ганни до самої смерті - це вияв слабкодухості чи твердості характеру жінки?
Робота із слайдом 28.
(Ганна пройшла нелегкий тернистий шлях від покритки,долюдини з кришталево чистою душею.Їїматеринська любов така могутня, щоздатна принести життя в жертву задля щастя сина. Життя Ганни- материнський подвиг.)           

 6.2 «Вільний мікрофон»-слайд 29.

Як ви розумієте вислів Богдана Лепкого про поему “Наймичка”?
??  Це  наче старша сестра «Катерини», яка гріх свій покутує не під льодом, а  в тихій, святій самопожертві. Апофеоз*материнської любові, один з  найгарніших малюнків української жінки, твір, писаний в євангельському настрої, без злості, злоби, без усякого людського гріха.
____________________
Апофеоз * - уславлених, возвеличення
.
(Тарас Шевченко підніс у поемі образ жінки-матері на найвищий рівень чистоти, глибини й вірності почуттів, возвеличив моральну красу і незрівнянну силу материнства, цілісного і божественного за своєю суттю. )

7. Підсумок уроку.  

7.1Домашнє завдання
1.  Підготуватися до написання контрольного класного твору
на тему:
“Мої роздуми под час читання поем  Т.Г.Шевченка
“Катерина” та “Наймичка”
2. Створити ілюстрації до одного з названих творів( за бажанням)


7.2.Оцінювання навчальних досягнень учнів. Мотивація оцінок.



Фотозвіт уроку 



















Немає коментарів:

Дописати коментар