Учитель-словесник, готуючись до уроку в класі, де є діти з порушенням опорно-рухового апарату, повинен враховувати особливості розвитку пізнавальної сфери учнів, а саме: порушення активної довільної уваги, які зумовлюють специфіку всіх стадій пізнавального процесу від зосередження і довільного вибору під час прийому та переробки інформації до запам’ятовування, осмислення; підвищену виснажливість психічних процесів, яка супроводжується низькою інтелектуальною працездатністю, емоційною лабільністю, порушенням пам’яті; сповільненість та інертність всіх психічних процесів, які викликають труднощі перемикання з одного виду діяльності на інший, «в’язкість мислення».
Читання дітей з порушенням опорно-рухового апарату часто утруднене, сповільнене, словниковий запас збіднений. Спостерігається недостатність слухового сприймання, порушення мовлення та звуковимови, наявність спазмів під час вимови слів та фраз, несформованість зорово-моторної координації.
Розвивально-корекційна спрямованість уроку в спеціальній школі-інтернаті дозволяє подолати певні відхилення у фізичному розвитку, пізнавальній, мовленнєвій діяльності дітей з обмеженими психофізичними можливостями.
Розробка, яка представлена вчителем Єременко О.А., має триступеневу
модель і включає фази уроку, що дозволяють звести матеріал у певну систему
диференційованого навчання дітей із обмеженими психофізичними можливостями:
актуалізація-усвідомлення змісту-рефлексія |
Урок української літератури в 10-му класі
КЗ «Запорізкого
НРЦІ №1» ЗОР
Тема уроку: “Т.Г.
Шевченко Поема “Наймичка”
Мета уроку: забезпечити цілісне сприймання твору на основі роботи зі змістом поеми.
Задачі уроку:ознайомити учнів з поемою Т.Шевченка
“Наймичка”; розвивати навички читання,слухання-розуміння ліро-епічних творів,
вчити встановлювати логічні зв’язки між предметами та явищамина основі
порівняння двох творів,формувати образне мисленняза допомогою міжпредметних зв’язків,
розвивати здатність дітей з особливими потребамидо критичного мислення; коригувати мовленнєві
процеси, збагачувати словниковий запас, розвивати пам’ять, просторовий гнозис
та праксис, зорово-моторну координацію, емоційно-вольову сферу;прищеплювати
любов до творчостіТ.Шевченка, до
рідного слова, виховувати шанобливе ставлення до жінки-матері.
Тип уроку: засвоєння
нових знань.
Обладнання. Мультимедійні засоби
наочності: комп'ютер, дошка для презентації, аудіопрогравач
;підручники, додаткові картки із планом уроку та схемою цитатної
характеристики; інструменти для проведення фізичної паузи: бубон, віночки,
стрічки, намисто.
Інтер’єр.
Оформлений куточок, в якому є лава, рядно,рушники, модель українського тину з
квіточками.
Хід
уроку
1.
Нервово-психологічна
підготовка.
Учитель дає установку
на те, щоби діти уважно спостерігали за власними почуттями, а після перегляду
поділились враженням від почутого , побаченого, згадали твір, який нещодавно
вивчали або героїню твору.
Презентація ілюстрацій
А.Куїнджі та української пісні «Ой не світи, місяченько…»-
слайди2, 3,4,5.
2.Актуалізація
опорних знань.
Учні згадують,
що вони читали однойменну поему Тараса Шевченка, в якій життя Катерини склалося трагічно. На екрані з’являється ілюстрація картини
Шевченка «Катерина»- Слайд 6.
«Розумовий
штурм» - слайди 6,7,8,9.
Ø
Продовжіть
речення. Головна героїня поеми “Катерина”….
Ø Кого на
Україні раніше називали покритками?
Ø З ким не можна кохатися чорнобривим (на думку автора)?
Ø
Згадайте рядки поеми, доповніть їх:
Не
слухала Катерина
ні
батька,ні неньки,
Полюбила
москалика …(Як знало серденько.)
Ø Згадайте, якому
персонажу належать ці слова: -слайд 8
Хто
заплаче наді мною
Як
рідна дитина?
Хто
посадить на могилі
Червону
калину?(Ці слова належать матері Катерини)
Ø
Кому Катерина залишила таке страшне побажання?-слайд
9
Гріхом
тебе на світ Божий
Мати породила…
Виростай
же на сміх людям!(Ці слова Катерина залишила своєму синові)
3.Повідомлення
теми уроку - слайд 10
4.
Мотивація навчальної діяльності
- слайд 11
o
Опрацювання
змісту поеми
o
Розкриття ідеї
твору
o
Характеристика
образів твору
o
Виховання
пошани до жінки-матері
o
Урок
виразного читання
o
Урок відкритих думок
o
Урок взаємодопомоги
5.Робота зі змістом твору
5.1 Пролог (Хр. 256) -slajd 12
Ø
Завдання до тексту
o
З ким
розмовляє героїня?
o
Чому
вона розмовляє з природою?
про
Znaydіty в
tekstі повторюється.
o
Знайдіть звертання.
o
Яка роль
повторів і звертань у монолозі жінки?
Ø
Читання тексту учнями
вголос
Ø
Відповіді на запитання
5.2
Цитатні характеристики героїні твору
– схема (слайд 13)
Ø
Виписування цитат із
прологу.
Ø
Робота з допоміжними
картками. (Орієнтування
на сторінці-слайд 14)
5.3 Опрацювання 1-го розділу (стор.257)
Ø постановка запитання – слайд 15.(Чому старі сумували?)
Ø
читання 1-го розділу (стор.257)
Ø відповідь на
запитання
Опрацювання 2-го-й розділу (стор.258)
Ø постановка запитання – слайд 16.Що за дивосталосяу житті старих?
Ø читання 2-го розділу вчителемза допомогою музичного супроводу
Ø відповідь на
запитання
5.4
Опрацювання 3-го розділу (стор.259)
Ø
Підібрати синоніми до виділеного слова–слайд 17.
Вранці
Марко до наймички
Руки
простягає
І мамою невсипущу
Ганну велічає ...
Відповідь:невтомну,невтомиму,
пильну невсипучу.
Ø Робота в парах
Завдання : із
третього розділу виписатицитатидо образунаймички
Ø Перевірка роботи у парах,озвучення цитат - слайд 18.
Опрацювання 4-го
розділу (стор.262)
Ø постановка запитання – слайд 19. (Яку важливу життєву справу довіряють Ганні?)
Ø
читання 4-го розділу
Ø відповідь на
запитання
Ø звертаємось до словника: ПОСАДЖЕНИЙ - а,
Який виконує
на весіллі роль одного з батьків нареченого або нареченої.
Посаджений батько — те саме,
що Весільний батько.
Посаджена мати —
те саме, що Весільна мати.
5.5Опрацювання 5-го
розділу – слайд 22,23
5.5.1 Читаємо
уривок- початок 5-го розділу про підготовку до весілля
- слайд 21.
Опис гри: діти виходять на середину класної кімнати, розподіляються у групи залежно від того,
які дії кожний з них у «підготовці до весілля» буде виконувати. Орієнтовні
ролі: наречена, наречений, старий батько, дівчата-подруги нареченої, жінки, які будуть «пекти» весільний коровай,
музики (гравці на скрипці, бубоні, сопілці , цимбалах ), хатні робітники тощо.
Кожний гравець отримує роль, швидко обговорює способи та характер імітації з
іншими членами групи. Отже, діти домовляються, що і як кожний з них буде
показувати.Тривалість гри визначається
часом звучання українських весільних приспівок. В кінці гри підбивається
підсумок, учитель дякує «помічникам у
підготовці весілля». Діти сідають на робочі місця.
Продовження роботи з текстом
5-го розділу.
Ø Звучить бій курантів Києво-Печерської
лаври (фон до уривку).
Ø Актуалізація пошукових дій.
Запитання: Куди подалась Ганна ?
Ø Виразне читання вголос . Конструювання запитань за змістом тексту та мотивами поведінки Ганни.Наприклад:
Ø Чому наймичка не стала
посадженою матір'ю?-слайд 22
Ø Яку роботу в Києві знайшла Ганна? – слайд 23
5.6
Опрацювання 6-го розділу (стор.265)
Ø Виразне читання вголос .
Конструювання запитань .
Ø Наприклад: Що символізує ці останні
півбубличка бідної наймички? – слайд 24
5.7
Опрацювання 7-го розділу (стор.267)
Ø Виразне читання вголос .-слайд
25.
Ø Відповіді на запитання:
Ø Що ми дізналися про
християнські таїнства та обряди?
Ø Як невістка Катерина ставилася
до наймички Ганни?
5.8
Опрацювання 8-го розділу -слайд 26.
Читання тексту вчителем . Звучить музика(фон).
6.Рефлексія.
6.1 “Обмін
думками” (висловлення почуттів , які виникли у процесі прочитаного) - слайд 27.
Ø Передайте ваші враження від почутого, прочитаного.
Ø Які почуття виникли в процесі ознайомлення з повістю?
Ø Як ви думаєте, мовчання Ганни до самої смерті - це
вияв слабкодухості чи твердості характеру жінки?
Робота
із слайдом 28.
(Ганна пройшла нелегкий
тернистий шлях від покритки,долюдини з кришталево чистою душею.Їїматеринська любов така могутня, щоздатна принести життя в жертву задля щастя
сина. Життя Ганни- материнський подвиг.)
6.2 «Вільний мікрофон»-слайд 29.
Як
ви розумієте вислів Богдана Лепкого про поему “Наймичка”?
?? Це наче
старша сестра «Катерини», яка гріх свій покутує не під льодом, а в тихій, святій самопожертві.
Апофеоз*материнської любові, один з
найгарніших малюнків української жінки, твір, писаний в євангельському
настрої, без злості, злоби, без усякого людського гріха.
____________________
Апофеоз * - уславлених, возвеличення
.
(Тарас
Шевченко підніс у поемі образ жінки-матері на найвищий рівень чистоти, глибини
й вірності почуттів, возвеличив моральну красу і незрівнянну силу материнства,
цілісного і божественного за своєю суттю. )
7. Підсумок
уроку.
7.1Домашнє
завдання
1. Підготуватися до написання
контрольного класного твору
на тему:
“Мої роздуми под час читання поем
Т.Г.Шевченка
“Катерина” та “Наймичка”
( з опорою на допоміжні картки-схеми)
2. Створити ілюстрації до одного з названих творів( за бажанням)
7.2.Оцінювання навчальних досягнень учнів. Мотивація
оцінок.
Фотозвіт уроку
Немає коментарів:
Дописати коментар