пʼятниця, 7 липня 2017 р.

Урок розвитку комунікативних умінь і навичок

Однією із найважливіших задач у роботі з дітьми, які мають особливі потреби, є розвиток комунікативних умінь і навичок. Корекційна спрямованість уроку української мови полягає у тому, що за мету вчитель ставить удосконалення комунікативних вмінь та навичок учнів з обмеженими психофізичними можливостями; розвиток пам`яті, логічного мислення, мовлення, уваги; коригування проявів емоційно-вольової сфери, звуковимови, розвиток мотиваційної сфери, фонетико-фонематичного сприйняття, слуху, почуття ритму, координації рухів, індивідуальних особистісних здібностей.



Характеристика порушень:
  • недостатній рівень сформованості пізнавальних процесів, концентрації та обсягу уваги;обмеженість навчальних знань і умінь;
  •  порушення читання та письма, зумовлене загальним недорозвиненням мовлення;
  • фонетико-фонематичне недорозвинення мовлення, порушення темпу, ритму, тембру голосу;
  • є діти із синдромом стертої форми дизартрії;
  •  порушення саморегуляції, соціальних і комунікативних форм поведінки; недостатня сформованість навичок спілкування;
  •  порушення емоційно-вольової сфери, швидка втомлюваність;
  •  порушення зору;
  •  порушення у роботі ендокринної та серцево-судинної        систем.
       Урок розвитку комунікативних умінь і навичок:
                                твір-роздум про вчинки людей

Дидактична мета: вдосконалювати мовленнєво-комунікативні вміння сприймати текст, усвідомлювати тему й основну думку тексту, тип мовлення;мовленнєво-мислительні вміння стисло і грамотно створювати власні роздуми про вчинки людей. 
Розвивальна мета: розвивати творчі здібності дітей, поширювати словниковий запас; формувати вміння самостійно й/або за допомогою вчителя знаходити причинно-наслідкові зв¢язки, узагальнювати; сприяти розвитку вмінь перемагати труднощі й боязкість за допомогою творчих завдань.
Корекційна мета: вдосконалювати комунікативні вміння та навички учнів з обмеженими психофізичними можливостями; розвивати пам¢ять, логічне мислення, мовлення, увагу; коригувати прояви емоційно-вольової сфери, розвивати мотиваційну сферу, фонетико-фонематичне сприйняття, коригувати звуковимову, розвивати слух, почуття ритму, координацію рухів, індивідуальні особистісні здібності.
Виховна мета: виховувати почуття доброти, чуйності, розвивати емпатію. Навчати дітей спілкуватися та дружити в колективі.

Хід уроку
1.    Нервово-психологічна підготовка


Давайте привітаємо гостей.
Повернутися обличчям до гостей, нахилити голови.
З яким настроєм ви прийшли на урок?
Які емоції відчуваєте?
Демонстрація смайлів.
Отже, загальний настрій можна виразити за допомогою такого сонечка.
Прикріпити сонечко до хмаринки.
Тоді посміхніться один одному.


2.    Мотивація. Повідомлення теми і мети уроку.
-         Сьогодні ми будемо удосконалювати вміння слухати та сприймати текст-розповідь, визначати його головну думку. Навчимося давати оцінку вчинкам людей, отже складати твори-роздуми про вчинки людей. Також будемо розвивати мовлення, мислення, пам¢ять, тренувати прояви емоцій.
-         Отже, урок розвитку комунікативних умінь і навичок. Що таке комунікація?(спілкування, вміння виражати свою думку, вміння слухати і сприймати думки інших людей).
-         Таким чином, ми повинні працювати дружно, якщо треба, допомогти один одному. За умови такої праці в кінці уроку ми складемо невеличку презентацію, плід нашої  спільної роботи-прикрасимо дерево  плодами.
-          
3.    Актуалізація опорних знань.
Бесіда
Які типи текстів ви знаєте?
 На яке питання відповідає роздум?
 З яких частин складається твір-роздум?
4.    Сприйняття нового матеріалу.
Увага-новий матеріал. Подивіться на схему і скажіть: « З яких частин складається твір-роздум про вчинки людей?»
Яку дію людини можна назвати вчинком? Узагальнимо поняття «вчинок» (читання з дошки)
Як ви думаєте, чи треба давати оцінку вчинкам людини?
             Як ви оцінюєте вчинки, коли люди навмисне не говорять правду?

5.    Ваші думки підтверджує і народна мудрість. Прислів¢я розсипалось.Складіть його, прочитайте. (Діти зачитують речення. Останнє речення «Дерево красне плодами, а людина-ділами»)  
 Знайдіть в цій групі прислів¢їв одне зайве.
 Поясніть, як ви розумієте це прислів¢я? Поясніть значення слова КРАСНИЙ.
6.    Рольова гра «Асоціативний кущ». Назвіть слова-асоціації, які виникають, коли ви чуєте слово
Життя (дерево)
Останній
7.    Оповідання, яке ми почуємо, написано за мотивами твору О.Генрі «Останній листок»
8.    Словникова робота.
Плющ
марево
Фізхвилинка.
9.Проблемні  питання перед читанням тексту. Записані на білій дошці.
10. Читання тексту
1. Чому життя Дівчинки було під загрозою?
2. Хто врятував життя Дівчинці?
3.Чому помер Художник?
4.Чи завжди треба говорити правду? (справедливість і милосердя)
5. Сформулюйте риси характеру, притаманні Художникові. (Який був Художник? Учні називають риси характеру. Двоє учнів чіпляють на дошку карточки, на яких вказані риси характеру художника)
_______________________________________________
6. Яка головна думка твору?
7. Придумати і записати заголовок до твору.
 ( Письмова робота)
10. Робота над створенням власних висловлювань.
ü Зараз ви напишете невеличкий твір-роздум про вчинок Художника.
(Додаткова допомога на окремих картках.)
11.Людське життя можна символічно зобразити у формі дерева. А тепер ми прочитаємо наші міркування і складемо презентацію. Кожна робота-є плід вашої праці. Отже, слухаємо товаришів.
Зачитують твори, редагування, складання дерева життя.
12.Узагальнення вивченого . Хвилинка релаксації.
(аудіо) . Я читаю свій твір.
Життя – дивна штука! Іноді хтось потребує одного лагідного слова, щоби забути образу і витерти сльози, або від одного листка може залежати чиєсь життя.  Тож будьмо уважними до людей, що нас оточують! Озирнімося навколо себе, може, комусь зараз потрібна допомога, хтось потребує підтримки, привітного слова, теплого співчуття. Тільки той, хто небайдужий до чужої біди, може називатися Людиною.
13.Самооцінка діяльності за допомогою карток. Визначення емоційного фону, настроїв дітей. Смайлик. 


О. Генрі «Останній листок»
У кімнаті біля вікна лежала тяжко хвора дівчина. День  у день палало її маленьке тіло,а за вікном скаженів холодний осінній вітер. Сьогодні він обірвав з плюща майже все листя. Лише на гілочці, що притулилася до сірого вікна, кілька тендітних листочків ще трималось…І -ось новий порив вітру залишив єдиний листочок. Такий тендітний і тремтливий-він ніби дрижав від холоду. «Якщо завтра цей листочок опаде, я помру»,-в гарячковому мареві подумала дівчинка.
Прокинувшись вранці, вона почула той же стогін вітру. Бідолаха глянула у вікно- але…диво! Листочок не опав. Він цупко ухопився за життя, за гілочку. Я житиму! Житиму! Надія охопила серце дівчини.
 Скоро вона стане на ноги,  і буде радіти кожному дню. Але радість буде неповною, бо дівчина дізнається -помер ії сусід-художник, який жив поверхом нижче.  Він знав про хворобу маленької сусідки і дуже жалів її.
 Але дівчинка ніколи не дізнається , що саме він того пізнього вечора під холодними поривами вітру намалював на її вікні  останній листочок. А потім простудився і помер. Життя дівчини врятоване: навесні  плющ під її вікном укрився рясним зеленим листям.




Руханка «Австралійський дощ»
В Австралії піднявся вітер (терти долоні) ш-ш
- Починає накрапати дощ (пальці)      ч-ч-ч
- Дощ посилюється ( по грудях)       п-п-п   (губи)
- Починається справжня злива ( ноги) ц-ц-ц
- А ось гроза, справжня буря (тупотіння ) д-д-д
- Але що це? Буря почала вщухати (ноги) ц-ц-ц
- Злива перетворюється на дощ (по грудях) п-п-п
- Рідкі каплі падають на землю ( пальці) ч-ч-ч
- Вщухає вітер (долоні) ш-ш-ш
- З’являється сонечко (руки догори)       о-и

 Фотозвіт уроку






























Немає коментарів:

Дописати коментар